تضمین کیفیت و معتبرسازی

یکی از رایج ترین عملیات هایی که در پروژه های اتاق تمیز داروسازی به آن نیاز دارید تضمین کیفیت و معتبر سازی یا ولیدیشن اتاق تمیز می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است. تست و تعیین صلاحیت در تمامی مراحل این پروژه ها بسیار مهم است که باید توجه کافی به این مسئله داشته باشید. شرکت اندیشگران صنعت فارمد ایرانیان با گروه متخصص در حوزه تضمین کیفیت و معتبرسازی فعالیت می نماید. تضمین کیفیت و معتبر سازی در واقع فرایندی است که در آن، شما کیفیت محصولات تولید شده در هر مرحله از پروژه های داروسازی را بررسی می کنید تا مطمئن شوید که استانداردهای جهانی در روند تولید شما رعایت شده اند. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

معتبرسازی اتاق تمیز

آشنایی با تضمین کیفیت و معتبر سازی

معتبر سازی (ولیدیشن اتاق تمیز) یک عملیات بسیار دقیق است که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید چرا که با این کار بررسی می کنید که آیا محصولات، تجهیزات و خط تولید شما متناسب با استانداردهای جهانی هستند یا خیر؟ در روند انجام عملیات تضمین کیفیت و معتبر سازی بررسی های مختلفی روی تجهیزات کارخانه ها و شرکت ها صورت می گیرد که همانطور که از نام این عملیات مشخص است این بررسی ها به منظور تضمین کیفیت و روند تولید محصولات می باشد. از جمله صنایع مهمی که امروزه در آنها تضمین کیفیت و معتبر سازی (ولیدیشن اتاق تمیز) صورت می گیرد می توان به صنایع ساخت و تولید تجهیزات پزشکی، داروسازی، تولید و ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی، تولید محصولات غذایی و … اشاره کرد. برای انجام این کار استانداردهای جهانی ایجاد شده اند که حتما باید این استانداردها رعایت شوند تا محصولات نهایی تولید شده دارای کیفیت لازم باشند. نکته مهمی که باید در خصوص معتبر سازی بدانید این است که این کار در تمام طول مراحل تولید انجام می شود و این طور نیست که تنها برای یک بخش خاص از روند تولید اعمال شود.

تضمین کیفیت به عنوان یک فعالیت تخصصی

یکی از نکات بسیار مهمی که اکثر تولیدکنندگان دارویی و تجهیزات پزشکی باید به آن دقت داشته باشند این است که تضمین کیفیت و معتبر سازی (ولیدیشن اتاق تمیز) ، یک فعالیت کاملا تخصصی می باشد و باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشید. در واقع شما با انجام این عملیات می توانید اقدامات لازم جهت دریافت تاییدیه های مورد نیاز از سازمان های مختلف را دریافت کنید. کمک گرفتن از تیم هایی که در حوزه معتبر سازی فعالیت دارند سبب می گردد تا بتوانید به خوبی استانداردهای جهانی در این حوزه را پیاده سازی و اجرا کرده و نتایج دلخواه خود را دریافت نمایید. یکی از اصلی ترین اهدافی که در انجام این فعالیت ها وجود دارد این است که تمامی عواملی که می توانند روی کیفیت نهایی محصول تاثیرگذار باشند را بررسی کنید و بتوانید کیفیت و اعتبار این عوامل را به خوبی بسنجید.

معتبر سازی شامل چه بخش هایی می باشد؟

یکی از مهم ترین بخش های تضمین کیفیت و معتبرسازی بررسی اعتبار و عملکرد تجهیزات می باشد که امروزه به آن معتبر سازی تجهیزات نیز گفته می شود. در این مرحله تمامی تجهیزاتی که برای تولید و ساخت محصولات مورد استفاده قرار می گیرند و روی کیفیت محصول تاثیرگذار هستند مورد بررسی قرار می گیرند و کیفیت آنها سنجیده می شود تا مطابق با استانداردهای جهانی باشند. معتبر سازی تاسیسات یکی دیگر از بخش های مهم تضمین کیفیت و معتبر سازی مربوط به معتبر سازی فرایند می باشد. در این بخش فرایند تولید محصولات مورد بررسی قرار می گیرد و اطمینان حاصل می شود که فرایند تولید محصولات شما نیز مطابق با استانداردهای جهانی می باشد. اعتبارسنجی فرایندهای تحلیلی یکی دیگر از بخش های تضمین کیفیت به شمار می آید. در کنار این موارد می توان به معتبر سازی سیستم های HVAC و سیستم های کامپیوتری نیز اشاره کرد که هر یک به نوبه خود دارای اهمیت زیادی هستند.

تضمین کیفیت کلین روم

مراحل تضمین کیفیت و معتبر سازی

تضمین کیفیت و معتبرسازی (ولیدیشن اتاق تمیز) دارای مراحل مختلفی هستند که حتما باید آشنایی کاملی با آن داشته باشید. مرحله اول برای تضمین کیفیت و معتبر سازی بررسی و ارزیابی طراحی می باشد که در این بخش طراحی های صورت گرفته بررسی می شوند. در این مرحله استاندارد بودن طراحی ها مورد بررسی قرار می گیرد و همینطور این سوال مطرح می شود که آیا طرح ارائه شده می تواند نیازهای مجموعه را برطرف کند یا خیر؟

در مرحله دوم، ارزیابی نصب قرار دارد که در این مرحله بررسی می شود که آیا اجزای موجود در مجموعه به درستی برای تولید محصولات و انجام فرآیندهای مورد نیاز نصب شده اند یا خیر؟

ارزیابی عملیاتی و ارزیابی کارایی دو مرحله مهم دیگر از مراحل تضمین کیفیت و معتبر سازی به شمار می آیند که برای بررسی وضعیت کارکرد و عملکرد تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند.

مرحله آخر از تضمین کیفیت و معتبر سازی نیز بررسی و ارزیابی اجزا می باشد. این مرحله به تازگی به مراحل تضمین کیفیت اضافه شده است و به همین علت بسیاری از مجموعه هایی که در این حوزه فعال هستند توجه چندانی به این مسئله ندارند. به همین علت در زمان کمک گرفتن از مجموعه های مختلف فعال در این حوزه حتما باید به مرحله اخر یعنی ارزیابی اجزا توجه ویژه ای داشته باشید.

بهترین مجموعه برای تضمین کیفیت و معتبر سازی

امروزه مجموعه های زیادی در داخل کشور وجود ندارند که در حوزه معتبر سازی و تضمین کیفیت  فعالیت داشته باشند. به همین علت نیز شما گزینه های زیادی برای انتخاب نخواهید داشت. شرکت اندیشگران صنعت فارمد ایرانیان یکی از بهترین مجموعه های فعال در این حوزه می باشد که خدمات تضمین کیفیت و معتبر سازی را با بالاترین کیفیت ممکن به شما ارائه می دهد و شما می توانید از خدمات مجموعه ما نهایت بهره را ببرید. استاندارد های تعریف شده در مجموعه ما مطابق با استانداردهای جهانی تعریف شده اند و به همین علت نیز شما می توانید نهایت اطمینان را به کیفیت کار مجموعه داشته باشید. یکی دیگر از مزایای مهمی که استفاده از خدمات ما برای شما دارد این است که شما می توانید با کمترین هزینه ممکن فرایند معتبر سازی را انجام دهید و نگرانی زیادی نیز در خصوص هزینه های فراوان در این زمینه نداشته باشید.

معتبرسازی کلین روم

صحبت پایانی

معتبر سازی و تضمین کیفیت یکی از مهمترین فرایندها در بسیاری از صنایع مانند صنایع داروسازی، تجهیزات پزشکی، غذا و … دارد. این فرایند از مراحل مختلفی تشکیل شده است که در این مطلب به طور کامل درباره این مراحل صحبت کردیم و اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دادیم.  شرکت اندیشگران صنعت فارمد ایرانیان با سال ها تجربه در حوزه اجرای اتاق تمیز آماده انجام فرآیند معتبرسازی و تضمین کیفیت کلین روم می باشد.