طراحی و ساخت سیستم های آب و فاضلاب

هدف سیستم های آب و فاضلاب طراحی سیستم هایی است که با روش شیمیایی یا میکروبی فاضلاب های شهری را تصفیه نمایند. طراحی و ساخت سیستم های آب و فاضلاب باید بر اساس استاندارد های سازمان جهانی محیط زیست طراحی و اجرا شوند. روش های مختلفی برای تصفیه فاضلاب وجود دارد و این امر سبب شد سیستم ها و روش های مختلفی برای آن طراحی گردد. تمامی این روش ها با هدف تصفیه ورودی و تبدیل آن به نتیجه نهایی که بر اساس استاندارد ها مثبت، قابل اتکا و تمیزهستند، اجرا می شود.
طراحی سیستم های آب و فاضلاب براساس صنعت مورد نظر و کیفیت فاضلاب ورودی، تعیین می شود. بنابراین تصفیه فاضلاب های منازل مسکونی با فاضلاب کارخانه ای یا بیمارستانی متفاوت بوده و هر کدام باید مطابق با استاندارد های مربوط به خود طراحی و اجرا شوند.

سیستم آب و فاضلاب

شرکت اندیشگران صنعت فارمد ایرانیان در زمینه طراحی و ساخت سیستم های آب و فاضلاب خدمات زیر را ارائه می دهد:

  • طراحی پایه (Basic Engineering) و طراحی تفصیلی و کامل ( Detail Engineering )  و اجرای پروژه برای واحد های سیستم های بحرانی دارویی (Critical systems) شامل واحد های تولید آب خالص (Purified water) واحد تولید آب دیونیزه، بخار تمیز(pure steam ) و آب تزریقی (water for injection) مطابق با آخرین ویرایش USP
  • طراحی و شایسته سازی (Qualification ) تشکیل شده از طراحی اولیه (conceptual design)
  • طراحی و ساخت خط تولید آب آشامیدنی
  • طراحی و ساخت سیستم های تصفیه آب و فاضلاب برای صنایع داویی، غذایی و شیمیایی شامل سیستم های پیشرفته حذف میکروبی (بیولوژیک) شیمیایی و inactivation system
  • طراحی و ساخت فواره و آب نما معمولی، لیزری و موزیکال
  • طراحی و ساخت واحدهای محلول تزریقی (Injectable solutions) و خوراکی
  • طراحی، نصب و اجرا سیستم های فیلتراسیون (RO (Reverse Osmosis) , UF (Ultra Filtration، میکرو فیلتراسیون Micro) Filtration).

طراحی سیستم های آب و فاضلاب عملیات مشترک بین محیط زیست و مهندسی آب می باشد. سیستم های آب و فاضلاب باید بر اساس استاندارهای سازمان محیط زیست طراحی و اجرا شده و در این سیستم ها استفاده از تکنولوژی روز الزامی  است. در ادامه با پروسه طراحی و ساخت بیشتر آشنا خواهید شد.

الزامات طراحی و ساخت سیستم های آب و فاضلاب

امروزه تکنولوژی های جدیدی برای طراحی و ساخت سیستم های آب و فاضلاب طراحی شده اند که این تکنولوژی ها دارای استانداردهای مخصوص به خود می باشند. این استانداردها به صورت جهانی طراحی شده اند و رعایت کردن آنها به شما این تضمین را می دهد که بتوانید بهترین عملکرد را از سیستم های طراحی شده انتظار داشته باشید. استفاده از سیستم های پیشرفته برای انجام این کار می تواند مزایای مختلفی را برای شما داشته باشد. علاوه بر این بهتر است که اتصالات مدرن و با کیفیت را نیز برای استفاده خریداری کنید. روش ها و متدهای مختلفی که برای طراحی و ساخت این سیستم ها وجود دارند متناسب با نیازهای شما و نوع ساخت و سازی که مدنظر دارید با یکدیگر متفاوت می باشند و به همین علت نیز در زمان طراحی حتما باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که استانداردهای موجود در این حوزه برای دو نوع فاضلاب شهری و صنعتی طراحی می شوند که هر یک ویژگی های خاصی دارند.

طراحی و ساخت سیستم

معیارهایی الزامی در طراحی و ساخت

اندازه و ابعاد لوله ها و اتصالات یکی از مهم ترین معیارهایی است که در زمان طراحی و اجرا سیستم های آب و فاضلاب باید به آن توجه داشته باشید. اندازه این لوله و اتصالات باید به شکلی باشد که در انتقال جریانات مختلف با مشکل خاصی مواجه نشوید.
نکته دیگری که باید بدانید این است که این سیستم باید مقاومت بالایی داشته باشند و در برابر نفوذ انواع مواد شیمیایی و … مقاوم باشند. مساله دیگر، بهبود عملکرد سیستم است . برای این منظور نیاز به طراحی پارامترهای قابل استفاده می باشد. همچنین می بایست به صنعت مورد نظر و میزان شدت فاضلاب توجه نمود.

شیب سیستم های آب و فاضلاب

یکی از معیارهای بسیار مهمی که امروزه در طراحی و ساخت سیستم های آب و فاضلاب باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید، شیب این سیستم ها می باشد. از جمله مهم ترین عواملی که می تواند روی این شیب تاثیرگذار باشد قطر و اندازه سیستم می باشد که هرچه بزرگ تر باشد نیاز به شیب کمتری وجود خواهد داشت. توجه داشته باشید شیب سیستم های آب و فاضلاب باید به شکلی باشد که سرعت جریان در این سیستم ها مقدار مشخصی باشد. اندازه گیری این موارد نیز حتما باید توسط افراد متخصص صورت گیرد.

طراحی آب و فاضلاب

لوله و اتصالات

یکی از نکات بسیار مهم در زمان نصب لوله و اتصالات مورد نیاز برای طراحی و ساخت سیستم های آب و فاضلاب این است که لوله ها را در عمق مناسبی قرار دهید. قرار دادن و نصب کردن لوله و اتصالات در عمق مناسب باعث می شود تا طول عمر آنها به میزان زیادی افزایش پیدا کند و عملکرد بهتری را ارائه دهند. یکی دیگر از نکات مهم در خصوص لوله و اتصالات این است که حتما سعی کنید از لوله هایی که از متریال های خوب و باکیفیت تولید شده اند، استفاده کنید.

صحبت پایانی

طراحی و ساخت سیستم های آب و فاضلاب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شما حتما باید در زمان طراحی این سیستم ها به استانداردهایی که در این زمینه وجود دارند توجه داشته باشید. شرکت اندیشگران صنعت فارمد ایرانیان با سال ها تجربه در زمینه طراحی و ساخت سیستم های آب و فاضلاب صنعتی و با گروهی متخصص آماده انجام پروژه می باشد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال یک تیم با تجربه و متخصص در حوزه طراحی و ساخت این سیستم ها می باشید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مجموعه ما استفاده کرده و نهایت بهره را از مزایای آن ببرید. هزینه استفاده از خدمات مجموعه ما نیز بسیار مناسب می باشد. بنابراین شما می توانید به میزان زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کرده و با بالاترین کیفیت ممکن سیستم های آب و فاضلاب خود را بسازید.