معتبرسازی کلین روم

معتبرسازی کلین روم یکی از مهم ترین فرایندهایی است که در کلین روم ها صورت می گیرد و هدف از آن کنترل کردن بخش های مختلف اتاق تمیز می باشد. همانطور که می دانید اتاق تمیز در صنایع مختلف دارای کاربردهای زیادی است و عملکرد و کیفیت آن نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.
همین عامل نیز باعث می شود تا نیاز به کنترل کیفیت و عملکرد این اتاق ها وجود داشته باشد. معتبرسازی دارای بخش های مختلفی است و از تست های متفاوتی نیز تشکیل می شود. برای آشنایی بیشتر با این عملیات به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره معتبرسازی کلین روم صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

اعتبار سنجی اتاق تمیز

معتبرسازی کلین روم چیست؟

معتبرسازی کلین روم در واقع به تمامی اقداماتی گفته می شود که در راستای احراز کیفیت تجهیزات استفاده شده در کلین روم و همین طور عملکرد این اتاق ها انجام می شوند. عملکرد درست اتاق تمیز و کیفیت آن از اهمیت بسیار زیادی در صنایع مختلف از جمله صنایع داروسازی برخوردار است و به همین علت است که این عملکرد باید به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرد.
یکی از بهترین اقداماتی که می توان در این زمینه انجام داد معتبرسازی است که به شما کمک می کند تا بتوانید از کیفیت و عملکرد اتاق تمیز خود مطمئن شوید. معتبرسازی اتاق تمیز دارای مراحل مختلفی است که در هر یک از این مراحل بخش های مختلف کلین روم بررسی می شوند.
نکته مهمی که در خصوص این فرایند وجود دارد این است که از تجهیزات مختلفی برای تست کردن تجهیزات و بخش های مختلف اتاق تمیز استفاده می شود و هرچه این تجهیزات پیشرفته تر باشند اعتبار این تست ها و همینطور فرایند معتبرسازی بیشتر می شود.
اعتبارسنجی کلین روم

زمان معتبرسازی کلین روم

معتبرسازی کلین روم در واقع فرایندی است که تجهیزات و بخش های مختلف اتاق تمیز را پیش از آغاز فعالیت مورد بررسی قرار می دهد و اعتبار و کیفیت آنها را بررسی می کند. به همین علت است که پیش از آغاز فعالیت اتاق تمیز حتما باید این فرایند انجام شود تا شما نسبت به عملکرد بخش های مختلف کلین روم مطمئن شوید. توجه داشته باشید که معتبرسازی یک فرایند چند مرحله ای است که هر یک از مراحل آن نیازمند صرف زمان زیادی است. به همین علت نیز شما باید زمان کافی برای معتبرسازی را در اختیار تیم متخصص قرار دهید تا نسبت به نتیجه کار مطمئن باشید.

پارامترهای معتبرسازی اتاق تمیز

پارامترهای مختلفی وجود دارند که می توانند روی فرایند معتبرسازی کلین روم تاثیرگذار باشند و شما برای بهبود عملکرد این فرایند حتما باید با این پارامترها آشنایی کاملی داشته باشید. یکی از مهم ترین پارامترها نوع طراحی کلین روم است که باید مطابق با استانداردهای جهانی باشد تا بتواند بهترین عملکرد را در صنایع مختلف ارائه دهد.
تجهیزات و دستگاه هایی که در اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرند نیز از دیگر پارامترهای مهم در فرایند معتبرسازی کلین روم به شمار می آیند. در این فرایند حتما باید کیفیت و عملکرد تجهیزات استفاده شده در اتاق تمیز بررسی شود. سیستم تهویه یکی از مهم ترین سیستم هایی است که در این فرایند بررسی می شود و عملکرد آن باید بسیار دقیق باشد. سیستم های تهویه در اتاق های تمیز از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین علت است که در فرایند معتبرسازی کلین روم تمرکز بیشتری روی آنها وجود دارد. دانش و اطلاعات کارکنان و رعایت کردن مسائل بهداشتی توسط آنها از دیگر فاکتورها و پارامترهایی است که در فرایند معتبرسازی مورد توجه قرار می گیرد.

معتبرسازی کلین روم

تست های اعتبارسنجی

تست های اعتبارسنجی و معتبرسازی کلین روم دارای انواع مختلفی هستند که هر یک دارای ویژگی ها و کاربردهای خاص خود می باشند. یکی از انواع این تست ها تست مربوط به بررسی تجهیزات است که به اختصار تست FAT نامیده می شود.
هدف از انجام این تست این است که بررسی شود تجهیزاتی که در اتاق تمیز استفاده شده اند می توانند نیازهای کلین روم را برطرف کرده و مطابق با استانداردهای جهانی باشند. برای خرید و استفاده از تجهیزات مخصوص کلین روم حتما باید این تست روی تجهیزات انجام شده باشد.
تست SAT یکی دیگر از تست های معروف معتبرسازی کلین روم است که در آن بررسی می شود که آیتم های داخل اتاق تمیز مطابق با استانداردها پیاده سازی شده اند و می توانند عملکرد مورد نیاز را ارائه دهند. یکی از دسته بندی هایی که برای تست های اعتبارسنجی و معتبرسازی وجود دارد تقسیم بندی آنها به تست های مربوط به بررسی نحوه نصب تجهیزات، تست های عملیاتی مربوط به تجهیزات استفاده شده در کلین روم ها، تست های راه اندازی و بررسی عملکرد این تجهیزات و در انتها تست های بالانسینگ اتاق تمیز می باشد.

فاصله اعتبارسنجی کلین روم

یکی از سوالات رایجی که اکثر افراد در خصوص معتبرسازی کلین روم دارند این است که فاصله بین اعتبارسنجی کلین روم ها چقدر باید باشد تا بتوان به شکل استانداردی عملیات معتبرسازی را در اتاق تمیز انجام داد؟
در پاسخ به این سوال باید درابتدا گفت که عملیات معتبرسازی عملیاتی نیست که تنها یک بار نیاز به انجام آن داشته باشید و باید سعی کنید حتما این کار را به صورت دوره ای انجام دهید تا نسبت به عملکرد تجهیزات و اتاق تمیز خود مطمئن شوید. به طور کلی پیشنهاد می شود که این عملیات را به صورت سالیانه انجام دهید ولی با این حال عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند این بازه زمانی را کوتاه تر کنند.
نوع تجهیزاتی که شما در اتاق تمیز خود مورد استفاده قرار می دهید و همین طور صنعتی که در آن فعالیت دارید از جمله مهمترین عواملی هستند که برای تعیین فاصله معتبرسازی کلین روم باید به آن توجه داشته باشید. برخی از صنایع حساس مانند صنایع داروسازی نیازمند این هستند که شما در فاصله های زمانی کوتاه تری عملیات معتبرسازی را در آنها انجام دهید.

معتبرسازی اتاق تمیز

ترتیب انجام تست های معتبرسازی کلین روم

یکی از نکات بسیار مهم در خصوص فرایند معتبرسازی کلین روم ها ترتیب انجام تست های مختلف است که حتما باید دقت زیادی به آن داشته باشید. در طول این فرایند ابتدا تست های مربوط به بررسی کیفیت طراحی کلین روم انجام می شود که در آن بررسی می شود که طرحی که ارائه داده اید با اهدافی که مدنظر دارید سازگاری کاملی داشته باشند.
در مرحله دوم تست های مربوط به کیفیت نصب تجهیزات انجام می شود که نحوه نصب شدن تجهیزات مختلف در داخل کلین روم بررسی می شود.
مرحله سوم از معتبرسازی کلین روم مربوط به ارزیابی عملکرد است که در این مرحله عملکرد تجهیزات و اتاق تمیز بررسی شده و در صورت تایید مرحله بعدی تست ها که آزمایش عملکرد اتاق تمیز است صورت می گیرد. در این مرحله کارشناسان بررسی می کنند که تمامی بخش های مختلف اتاق تمیز به درستی کار کرده و می توانند عملکردی مطابق با استانداردهای جهانی را ارائه دهند. آخرین مرحله از فرایند معتبر سازی اتاق های تمیز نیز مربوط به تایید صلاحیت کلی اتاق تمیز می باشد که در صورت تایید شما می توانید مجوزهای مورد نیاز را دریافت کنید.

صحبت پایانی

معتبرسازی کلین روم امروزه یکی از مهمترین فرایندهای مربوط به اتاق تمیز است که از چندین مرحله مختلف تشکیل شده است. در هر یک از این مراحل بخش ها و تجهیزات مختلف اتاق تمیز مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد آنها بررسی و تایید می شود. پارامترهای مختلفی در معتبرسازی کلین روم دخیل هستند که از جمله آنها می توان به نوع تجهیزات، طراحی اتاق تمیز و غیره اشاره کرد.
شرکت اندیشگران صنعت فارمد ایرانیان در گروه اولین شرکت های سازنده اتاق تمیز آماده همکاری در پروژه های کلین روم به صورت صفر تا صد می باشد. به منظور معتبرسازی کلین روم نیز می توانید از متخصصان ما یاری بگیرید.