اپوکسی اتاق تمیز

اتاق تمیز به دلیل اینکه عاری از هر نوع آلودگی است در صنایع وابسته به بهداشت و درمان، داروسازی، صنایع شیمایی و آزمایشگاهی و در تولید پردازنده کاربرد فراوان دارد.

حفظ نظافت

حفظ نظافت کلین روم اهمیت بالایی دارد. سیستم‌ها و تجهیزات مختلفی درون و بیرون از اتاق تمیز تعبیه شده‌اند که در پاک‌سازی و حفظ نظافت آن موثر هستند. استفاده از کف‌پوش مناسب، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند در جلوگیری از رشد، تولیدمثل و انتشار عوامل آلاینده موثر باشد.

استاندارد سخت‌گیرانه

به همین دلیل، باید جنبه‌های مختلفی را در انتخاب، نصب و نگهداری از اپوکسی اتاق تمیز مدنظر قرار داد. به منظور راه‌اندازی و استفاده از کلین روم در صنایع مختلف استانداردها و دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه وجود دارد؛ که هدف از اجرای آن‌ها افزایش کیفیت و ارتقای عملکرد اتاق تمیز می باشد.

کفپوش کلین روم

کف‌پوش اپوکسی اتاق تمیز

همان‌طور که اشاره کردیم عمده‌ترین کاربرد کلین روم در بخش بهداشت و درمان، صنایع دارویی و آزمایشگاهی است. ایزوله سازی محیط در این صنایع اولویت اول است؛ زیرا رشد باکتری می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های مختلف را فراهم کند. تصور کنید در یک عمل جراحی اگر تجهیزات اتاق عمل به‌خوبی استریل و حفظت نشده باشد، از طریق ورود عامل بیماری‌زا به بدن بیمار در حین عمل، چه عواقب جبران‌ناپذیری ایجاد می‌شود.

ریسک در داروسازی

در صنعت داروسازی به این نکته توجه کنید اگر در فرایند تولید دارو یا در حین بسته‌بندی باکتری یا عامل بیماری‌زا وارد محصول شود، مصرف آن چه پیامدی به دنبال خواهد داشت. در مورد آزمایش‌ها نیز وجود هر نوع عامل بیماری‌زای اضافی می‌تواند تشخیص و تعین نتیجه دقیق را مختل کند.

کف‌پوش ، تیغ دو لبه اتاق تمیز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کف‌پوش‌ها مناسب‌ترین مکان برای رشد میکروارگانیسم‌ها یا عوامل بیماری‌زا هستند. هدف اصلی در انتخاب اپوکسی اتاق تمیز، ایجاد بستری بدون منفذ و درز بوده تا از این طریق هیچ راهی برای رشد عوامل بیماری‌زا وجود نداشته باشد. علاوه براین، در طراحی و ساخت این نمونه از کف‌پوش‌ها از موادی استفاده شده که شستشوی آن‌ها را بسیار راحت کرده است.

کمک مهم کف‌پوش

مواد شوینده مختلف اثر مخربی بر آن‌ها ندارد. کف‌پوش‌های اپوکسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به محیطی عاری از هر نوع میکروارگانیسم دسترسی داشته باشید؛ و با توجه به مقاومت و ماندگاری بالای این مدل از کف‌پوش‌ها می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی نمایید.

انواع کف‌پوش

کف‌پوش‌های کلین روم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه بر جلوگیری از رشد میکروب ها و عوامل بیماری‌زا در برابر مواد شوینده مقاوم باشند. همچنین امکان ایجاد خش روی آن‌ها وجود نداشته باشند. فاقد تخلخل بود و تراکم بالایی نیز داشته باشند. نظافت آن‌ها آسان بوده و نسبت به آب نفوذناپذیر باشند. بعلاوه، قدرت تحمل وزن تجهیزات درمانی و آزمایشگاهی را داشته باشند.

کف‌پوش اپوکسی اتاق تمیز

باتوجه به مواد سازنده می‌توان کف‌پوش‌های اتاق تمیز را به چهار دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد؛ که از میان همه آن‌ها، کف‌پوش اپوکسی اتاق تمیز به دلیل سازگاری بالا با محیط‌ زیست، پرکاربردترین کف‌پوش در ساخت کلین روم‌های مختلف است.

انواع کف پوش

  • کف‌پوش اپوکسی: این کف‌پوش‌ها فاقد هر نوع ماده حلال بوده و دارای ضخامت بین 2 تا 4 میلی‌متر هستند. مقاومت بالایی در برابر انواع مواد شیمیایی و روغن‌ها دارد. کاملا ضد خش هستند. امکان نفوذ آب در این کفپوش وجود ندارد. استفاده از وسایل مختلف مانند چرخ‌دستی‌ها، تجهیزات آزمایشگاهی و … به آن آسیب نمی‌زند. به‌راحتی می‌توانید از کف‌پوش اپوکسی برای کلین روم‌های پر رفت و آمد استفاده کنید.
  • کف‌پوش پی‌وی‌سی: این کف‌پوش دارای خاصیت ضد استایتک است. مقاومت بسیار بالایی به مواد شوینده دارد. به دلیل تراکم بالا شستشوی آن بسیار آسان است. بعلاوه، می‌توانید از این کف‌پوش‌ها در دیواره و حتی در سقف نیز استفاده نمایید. ضخامت معمولی این کف‌پوش‌ها بین دو تا سه میلی‌متر است. به دلیل خاصیت آنتی باکتریال، امکان رشد هیچگونه عامل بیماری‌زا بر روی آن وجود ندارد. این کف‌پوش‌ها در دو مدل سنگفرشی و رولی عرضه می‌شوند.
  • کف‌پوش پلی یورتان: کف‌پوش پلی یورتان دارای مقاومت بسیار بالا در برابر اشعه فرابنفش بوده و به انواع مواد شیمایی، بازها و الکل‌ها مقاومت است. سطح براقی و درخشانی دارد. مقاومت بالایی در برابر خش و ساییدگی داشته و با انعکاس نور می‌تواند محیط کلین روم را روشن‌تر نشان دهد. کف‌پوش پلی یورتان یکی از نمونه های اپوکسی اتاق تمیز است که فاقد هر نوع درز یا شکاف می باشد. در نتیجه، استفاده از آن برای کلین روم های صنایع دارویی و تجهیزات اتاق عمل انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.
  • کف‌پوش MMA: مواد سازنده این کف‌پوش موجب شده که شستشوی آن بسیار آسان بوده و به سرعت خشک شوند. درجه سختی این نمونه از کف‌پوش‌ها در دمای محیط بسیار بالا است. به همین دلیل، فرایند عمل‌آوری آن با سرعت بالاتری انجام می‌شود. مقاومت بالاتری به دما دارد؛ بنابراین، در کلین روم‌هایی که باید دمای محیط داخلی آن‌ها کمتر از 10 درجه سانتیگراد باشد (مانند انواع سردخانه‌ها) به راحتی می‌توان از کف‌پوش MMA استفاده کرد.

انواع کفپوش

کاربرد اپوکسی اتاق تمیز

کاربرد اپوکسی با توجه به جنس کف‌پوش، مقاومت، میزان تخلخل و نوع مواد سازنده متفاوت است. مهم‌ترین کاربردهای آن عبارت است از:

  • محل نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی و اتاق عمل
  • صنایع دارویی و انبار نگهداری از دارو
  • صنایع شیمیایی، دفاعی و صنایع تولید پردازنده‌ها
  • آزمایشگاه‌های زیست شناسی سلولی مولکولی، ژنتیک و انواع آزمایشگاه‌های تشخیص طبی
  • آزمایشگاه‌های کشت بافت در حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی

الزامات تمیزی کلین روم

مطمئنا می‌دانید اتاق تمیز محفظه‌ای عاری از هر نوع آلاینده، میکروب و میکروارگانیسم است. یکی از عواملی که مانع از رشد، ورود و تکثیر عوامل بیماری‌زا در کلین روم می‌شود، کف‌پوش است.

استفاده از کف‌پوش مناسب برای افزایش نظافت اتاق تمیز ضروری است. در انتخاب اپوکسی اتاق تمیز باید به عوامل مختلفی توجه کنید. مقاومت نسبت به مواد شوینده و تخلخل کم و تراکم بالا مهم‌ترین عواملی است که در تمیزی کلین روم موثر می باشند.

درنتیجه، فضای مناسب برای رشد میکروارگانیسم‌ها و عوامل بیماری‌زا را کاهش می‌دهد. نفوذناپذیری نسبت به آب و مقاومت به مواد شوینده موجب می‌شود که شستشوی زیاد به سنگفرش‌ها آسیب وارد نکند و هزینه اقتصادی به دنبال نداشته باشد.

مزایای اپوکسی اتاق تمیز

  • قیمت پایین در مقایسه با سایر کف‌پوش‌های موجود در بازار
  • فاقد هر نوع درز و شکاف
  • امکان اجرای کف‌پوش‌های با ضخامت‌های متفاوت
  • تنوع رنگی بالا
  • مقاومت بسیار بالا به مواد شونده، فشار، ساییدگی و خش
  • قابیلت تحمل وزن تجهیزات آزمایشگاهی و اتاق عمل
  • عدم نیاز به استفاده از چسب به منظور نصب و اتصال کف‌پوش‌ها
  • ترمیم و تعویض آسان

اپوکسی اتاق تمیز

سخن پایانی

مهم‌ترین اصل در راه‌اندازی و طراحی کلین روم، بکارگیری تجهیزات مناسب برای افزایش ایمنی و نظافت آن است. فیلترهای هوا، ایرلاک، کف‌پوش و سیستم تهویه بخشی از موارد افزایش دهنده نظافت کلین روم هستند. با اطمینان می‌توان گفت کف‌پوش‌ها مهم‌ترین بخش در راه‌اندازی هر اتاق تمیز به‌حساب می‌آیند. وجود شکاف درز و تخلخل بالا می‌تواند زمینه لازم برای رشد عوامل بیماری‌زا در کلین روم‌ها را ایجاد کند.

مطمئن استفاده کنید

استفاده از اپوکسی اتاق تمیز به دلیل مقاومت بالا به مواد شوینده، فشار و عدم نفوذپذیری نسبت به آب می‌تواند مانع و سدی بزرگ بر سر راه رشد، تولید مثل و انتشار میکروب ها، باکتری ها و عوامل بیماری‌زا ایجاد نماید. با اطمینان می‌توانید از این نمونه کف‌پوش‌ها در کلین روم‌های بخش درمان، صنایع دارویی، انواع آزمایشگاه‌ها و موارد مشابه استفاده کنید. این کف‌پوش‌ها دارای تنوع رنگی بالایی بوده و استفاده از آن‌ها موجب انعکاس نور شده و می‌تواند فضای کلین روم را روشن‌تر کند.

شرکت اندیشگران صنعت فارمد ایرانیان تولید کننده انواع تجهیزات اتاق تمیز می باشد. اپوکسی اتاق تمیز با کیفیت بالا و قیمت مناسب توسط این شرکت ارائه می گردد.