کفپوش اتاق تمیز

چراغ کلین روم

چراغ کلین روم چیست؟

 

چراغ کلین روم چیست؟ ویژگی های اتاق تمیز؟ کاربرد چراغ کلین روم؟ چراغ بیمارستانی؟ انواع تجهیزات اتاق تمیز چیست؟ این های سوال هایی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. قبل از هر چیزی لازم است ابتدا با محیط کلین روم آشنا شوید. کلین روم، Clean room یا اتاق تمیز به یک محیط ایزوله گفته می شود. در واقع این نشان دهنده تمیزی این محیط است.

اتاق تمیز یک مکان ایزوله است و امکان ورود در چنین فضایی کاملا کنترل شده می باشد. حتی کارکنان چنین فضایی هم با لباس خاص در این مکان حضور پیدا می کنند. در کلین روم ها فیلتر هایی طراحی شده است تا میزان آلودگی را به حداقل برساند.

یکی از تجهیزات کلین روم روشنایی آن می باشد. در واقع روشنایی کلین روم باید مطابق با استاندارد های تعریف شده در نظر گرفته شود. در اتاق تمیز به دلیل حساسیت بالایی که دارد، چراغ باید علاوه بر تامین روشنایی  از ورود آلودگی نیز جلوگیری کند.

با توجه به الزامات اتاق تمیز چراغ کلین روم باید دارای محافظ شیشه ای باشد. چراغ های کلین روم بسیار سبک بوده و با وزن پایین طراحی و تولید می شوند. در طراحی چنین محیطی، طراحان به چند گزینه مهم چون هزینه برق، آماده سازی، تعمیرات و نگهداری توجه می کنند. معمولا از بین گزینه های یاد شده انرژی مصرفی چراغ کلین روم اولویت طراحان می باشد.

چراغ کلین روم

 چراغ کلین روم:

 با توجه به توضیحاتی که ذکر شد شما با فضای اتاق تمیز آشنا شدید. چنین فضایی نیاز به برخی امکانات ضروری دارد که باید در قالب استاندارد های تعریف شده برای  این فضا طراحی شوند تا امکان آلودگی کاهش پیدا کند. یکی از ابزار های لازم و ضروری تامین روشنایی و نور است.

در واقع محیط کلین روم پر از ابزار های کوچک و ضروری است. در همین راستا لازم است که چراغ کلین روم شار نوری بالایی داشته باشد. ال ای دی گزینه مناسبی می باشد زیرا مصرف میزان انرژی و شار نوری تعادل برقرار می کند. میزان استفاده از نور کم یا زیاد بستگی به کاربرد چراغ کلین روم در صنایع مختلف دارد.

لازم به ذکر است که در کنار رنگ سقف، کف اتاق و دیوار ها که غالبا به رنگ سفید است  محل نصب چراغ کلین روم نیز بسیار مهم است. نصب صحیح چراغ موجب می شود میزان بهره وری از روشنایی بالا رود.  محیط کلین روم  به دلیل حساسیت بالایی که دارد باید کاملا بهداشتی و ایزوله باشد. چراغ کلین روم ضمن روشنایی امکان ورود گرد و غبار  به داخل اتاق را به حداقل می رساند.

یکی  از ویژگی های بارز چراغ های کلین روم شرکت اندیشگران رعایت استاندارد های لازم است. چراغ هایی که در این شرکت طراحی و تولید میشوند دارای IP65 می باشد.

تست IP چراغ کلین روم شرکت اندیشگران

ویژگی  چراغ های کلین روم؟

چراغ اتاق تمیز دارای ویژگی های منحصر به فرد است و نشان دهنده میزان اهمیت چراغ کلین روم می باشد.

چراغ های کلین روم در ابعاد 30*30، 40*40، 60*60  طراحی می شوند. در واقع این ابعاد به عنوان ابعاد استاندارد برای چراغ های کلین روم طراحی شده است.

چراغ های کلین روم هم به صورت LED و هم FBL طراحی شده است. و شما متناسب با نیاز اتاق تمیز اقدام به خریداری نوع چراغ می کنید. چراغ های LED  در وات های  30، 40، 60 ،100  تولید شده و قابل سفارش می باشد.

در چراغ کلین روم  باید از لامپ هایی استفاده کرد که کمترین میزان تولید گرما را داشته باشند تا دمای اتاق تغییر نکند و هیچ گونه آلاینده ای نیز به فضای اتاق وارد نشود.

امکان دسترسی به چراغ کلین روم بسیار اهمیت دارد. در واقع این نوع چراغ ها باید به گونه ای طراحی شوند که امکان دسترسی از بالا را داشته باشند. تا زمانی که چراغ نیاز به تعمیرات دارد تعمیرکار به داخل اتاق وارد نشود.

یکی دیگر از نکاتی که در طراحی لامپ های اتاق تمیز به آن توجه میکنند طراحی بدنه لامپ می باشد. یعنی لامپ باید رطوبت فضا را تحمل کند و متناسب با نیاز مکان بتوان نور آن را کم یا زیاد نمود.

با توجه به نوع کاربرد کلین روم در صنایع مختلف به منظور کنترل و سنجش آلودگی باید به ویژگی ها و استاندارد های یاد شده توجه داشت. چراغ ال ای دی کلین روم شرکت اندیشگران دارای بالاترین استاندارد مقاومتی در مقابل رطوبت  و پارتیکل یعنی IP65 می باشد.

چراغ کلین روم

گواهی تست IP چراغ کلین روم

کاربرد های چراغ کلین روم؟

 

یکی از کاربرد های اساسی کلین روم استفاده از آن در صنعت داروسازی، صنایع الکترونیک، صنایع غذایی، بیمارستانها و میکروالکترونیک ها می باشد. هر کدام از مکان های یاد شده به دلیل حساسیت بالایی که دارند نیاز به مکانی کاملا ایزوله و بهداشتی دارند تا امکان ورود آلودگی را به حداقل برساند.

اتاق تمیز  اولین بار در ساخت سلاح های هسته ای برای جنگ جهانی دوم  مورد استفاده قرار گرفت. و بعد ها در بیمارستان ها و دیگر مکان ها نیز از اتاق تمیز استفاده کردند.  در ادامه به چند نمونه از کاربرد های چراغ کلین روم اشاره می کنیم:

چراغ کلین روم در محیط زیست

چراغ اتاق تمیز در صنعت داروسازی

چراغ اتاق تمیزدر صنایع غذایی

چراغ اتاق تمیز در صنایع میکروالکترونیک

چراغ کلین روم در فناوری هسته ای

چراغ کلین روم در فناوری اطلاعات

چراغ کلین روم در صنعت خودروسازی

چراغ کلین روم در صنعت کشاورزی

نکاتی مورد توجه در استفاده از اتاق تمیز

چراغ اتاق تمیزدر داروسازی

اهمیت کلین روم در صنعت داروسازی به دلیل حساسیت تولید دارو می باشد. مواد دارویی سترون و محلول های آن در چنین فضایی ساخته می شوند.

 

چراغ LED اتاق تمیز

نورپردازی اتاق تمیز اغلب در طراحی اتاق تمیز مورد توجه قرار می گیرد، زیرا وظیفه اصلی اتاق تمیز کاهش آلودگی است. بنابراین هنگام شناسایی نوع اتصالات نور مورد استفاده، نه تنها باید به سطوح لوکس مورد نیاز برای این فرآیند توجه شود، بلکه باید به نحوه تأثیر این انتخاب روشنایی بر جریان هوا و فیلتراسیون نیز توجه شود.

 

محیط، کاربرد و وظیفه باید با دقت مورد توجه قرار گیرد و بسته به این متغیرها، انتخاب های زیادی وجود دارد. مسلماً بیشترین تأثیر در انتخاب نور، طبقه بندی ISO اتاق تمیز است.

ملاحظات کلاس ISO

 

برای دستیابی به سطوح دقیق تمیزی و تغییرات هوای مورد نیاز در کلاس‌های بالاتر اتاق تمیز، فضای سقف برای فیلتر کردن در اولویت است. به عنوان مثال، اتاق های تمیز کلاس 5 ISO، ممکن است به پوشش کامل سقف نیاز داشته باشند.

 

در اینجا چراغ های LED خطی گزینه عملی هستند. شکل خطی می تواند روی سطح بین فیلترهای HEPA یا ULPA نصب شود و پخش خوبی از نور را فراهم کند. چراغ هایی هستند که به راحتی تمیز می شوند و تاثیر کمی بر جریان هوا دارند یا هیچ تاثیری ندارند.

 

برای کلاس‌های پایین‌تر اتاق تمیز، گزینه‌های بیشتری وجود دارد، زیرا فضای سقف فیلتر کمتری دارد. لامپ های LED صفحه تخت که در سقف ادغام شده اند و آنها را کاملاً قابل تمیز کردن می کند.

سرویس و نگهداری

هنگام در نظر گرفتن نوع چراغ های مورد استفاده در مرحله طراحی اتاق تمیز، سرویس و نگهداری مهم است.

 

LED جایگزین نورهای فلورسنت شده است، زیرا نه تنها دوام بیشتری دارد، بلکه از وات کمتری نیز استفاده می کند. بنابراین استفاده از نور ال ای دی مزیت مضاعفی در صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش میزان نگهداری مورد نیاز دارد.

 

چراغ‌های قابل تعویض اجازه می‌دهند که چراغ‌ها از داخل اتاق تمیز تعویض شوند، که زمانی مطلوب است که فضای بالای سقف محدود است و پرسنل تعمیر و نگهداری برای دسترسی به آن مشکل دارند.

 

در حالت ایده‌آل، اگر فضا در دسترس باشد، چراغ‌های قابل تعویض روی سقف اجازه می‌دهند تا سرویس و نگهداری به صورت خارجی انجام شود، بدون اینکه یکپارچگی اتاق تمیز را مختل کند.

 

اگر از مدل‌های روی سقف استفاده می‌شود، باید قابل راه‌رفتن باشند، به طوری که در تمام زمان‌هایی که تعمیر و نگهداری در بالای اتاق تمیز انجام می‌شود، ایمنی حفظ شود.

ساخت اتاق تمیز

 

برای اطمینان از برآورده شدن سطح لوکس مورد نیاز، می توان یک شبیه سازی روشنایی در مرحله طراحی ایجاد کرد. با استفاده از نرم افزار تخصصی برنامه ریزی نور می توان یک صفحه کار و خروجی نور را تنظیم کرد. پس از آن شبیه سازی تولید شده به شما امکان می دهد تا پوشش یکنواخت نور را بررسی کنید و نقاط مرده را شناسایی کنید.

 

این اجازه می دهد تا توزیع نور برای اطمینان از مطابقت با الزامات آزمایش شود.

علاوه بر بررسی اینکه سطح نور به اندازه کافی بالا است، این امر همچنین تأیید می کند که روشنایی بیش از حد مشخص نشده است.

روشنایی بیش از حد نه تنها به معنای سرمایه گذاری بیشتر از نیاز واقعی است، بلکه به معنای تعمیر و نگهداری غیر ضروری است.

کنترل روشنایی

کنترل روشنایی می تواند برای تسهیل نیازها و بودجه های فردی طراحی شود. مکان کنترل باید در نظر گرفته شود و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

 

کنترل دستی در اتاق تمیز این مزیت را دارد که اپراتورها محیط تمیز را برای روشن کردن روشنایی ترک نمی کنند.

 

نور را می توان از طریق یک سیستم نیز کنترل کرد، که می تواند نورپردازی را با کنترل روز/شب به طور خودکار کنترل کند.

 

کنترل خودکار باعث می شود انرژی در هنگام خالی بودن اتاق تمیز هدر نرفته و از سطح لوکس مورد نیاز بهره خواهد برد.

 

ما شاهد روندهای روشنایی به دنبال مجموعه پیشرفت‌های اتوماسیون هستیم، با ویژگی‌هایی مانند سطوح نور تطبیقی ​​برای اشغال و توانایی تغییر خروجی نور و رنگ با تکان دادن یک سوئیچ.

الزامات لوکس

 

رسیدن به سطوح لوکس مورد نیاز به درستی گامی حیاتی برای عملکرد ایمن و موثر در یک محیط کنترل شده است.

 

به طور معمول، حداقل نیازهای لوکس برای اتاق تمیز توسط تولید قطعات کوچک و حساس ایجاد می شود. سطوح روشنایی باید به اندازه کافی بالا باشد تا فرآیندها به درستی روشن شوند.

 

سطوح لوکس مورد نیاز به کار در حال انجام بستگی دارد. به عنوان مثال، کار با جزئیات دقیق به 1000 لوکس در صفحه کار نیاز دارد، در حالی که کار مونتاژ عمومی فقط به 500 لوکس نیاز دارد.

 

مؤسسه خدمات ساختمان(CIBSE)یک کد برای روشنایی دارد که طیف وسیعی از روشنایی را در لوکس توصیه می کند.

 

رتبه بندی IP

رتبه IP برای محیط های کنترل شده سطح محافظتی در برابر غبار و رطوبت را نشان می دهد. رتبه IP دارای دو رقم است، اولی محافظت در برابر اجسام جامد و دومی محافظت در برابر رطوبت.

 

 

اکثر اتاق‌های تمیز ممکن است از IP45 برخوردار باشند، به این معنی که نور در برابر جسم جامد بزرگ‌تر از 1 میلی‌متر محافظت می‌شود.

این محافظت در برابر رطوبت بالاتر از یک ساختمان عمومی است. برخی به رتبه IP65 نیاز دارند، به این معنی که کاملاً ضد گرد و غبار هستند و اجازه ورود به آن را نمی دهند.

مثل همیشه، شرکت ها باید ریسک را بسته به وظیفه و کاربردشان ارزیابی کنند.

رنگ روشنایی

 

رنگ نور با درجه کلوین آن تعیین می شود که نشان دهنده دمای رنگ است. ملاحظاتی باید در مورد وظیفه در نظر گرفته شود. طیف درجه بندی کلوین از سفید گرم (2000-3000 کلوین) شروع می شود و تا نور روز (4600-6500) بالا می رود.

نور UV

اگرچه LED اغلب برای روشنایی عمومی استفاده می شود، نور UV دارای برخی کاربردهای خاص در اتاق تمیز است.

 

فرآیند ضد عفونی UV ، باکتری ها، مخمرها و قارچ ها را بدون نیاز به مواد شیمیایی از بین میبرد. این با ملاحظات H&S همراه است، با این حال، این نور می تواند برای کارکنان مضر باشد.

 

لامپ های UV یک انتخاب محبوب برای کارهای بازرسی هستند، درخشندگی ایجاد شده می تواند آلودگی را تشخیص دهد.

بازوهای مفصلی این لامپ‌ها می‌توانند به کنترل اجازه دهند محدوده کاری را برای برآوردن محصولات مختلف در خود جای دهد.