دوش هوا اتاق تمیز

استفاده از فضای عاری از میکروب و آلاینده در بسیاری از صنایع ضروری است. به همین منظور، اتاق‌های تمیز طراحی و تولید شده‌اند. کلین روم داری تجهیزات مختلفی می باشد که دوش هوا اتاق تمیز یکی از این تجهیزات مهم و کاربردی است. سیستم دوش هوا کلین روم، محفظه‌ای دارای فشار متفاوت است که زمینه لازم برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به این محفظه را فراهم می‌کند.

در این سیستم به‌منظور جلوگیری از ورود ذرات گردوغبار و ذرات مشابه از دستگاه تنظیم فشار استفاده می‌شود.

اهمیت استفاده از این سیستم در کنترل ورود و خروج آلاینده‌ها و تمیزی هوای محفظه کلین روم سبب شد در ادامه در مورد انواع و کاربرد سیستم دوش هوا صحبت کنیم.

دوش هوا اتاق تمیز

دوش هوا اتاق تمیز چیست؟

سیستم ایرشاور از یک دستگاه تنظیم فشار قوی ساخته شده است. هدف اصلی استفاده از آن، جلوگیری از ورود ذرات گردوغبار و انواع آلودگی‌ها از طریق هوا به محفظه اتاق تمیز می باشد.

در اثر ایجاد فشار در این محفظه از ورود هر ذره خارجی به آن جلوگیری می‌شود. ایرشاور در حقیقت محفظه‌ای بین فضای اتاق تمیز و بیرون از آن است. فشار هوا در این محدوده در حالتی بین فشار مثبت کلین روم و فشار محیط قرار دارد.

استفاده از دوش هوا کلین روم سبب می‌شود که هیچ ارتباط مستقیمی بین هوای درون محفظه کلین روم و هوای محیط بیرون وجود نداشته باشد. در نتیجه با تغییر فشار درون محفظه کلین روم به‌محض باز یا بسته شدن درها مواجه نمی‌شویم. درهای بکار رفته در دوش هوا اتاق تمیز به‌صورت یک‌طرفه و به سمت داخل باز می‌شوند. درهای این اتاقک به‌صورت الکتریکی قفل‌شده و امکان باز کردن هم‌زمان هر دو درب وجود ندارد.

نقش مهم چراغ

علاوه براین، برای طراحی درهای دوش هوا از چراغ‌های مختلف استفاده می‌شود. هنگامی که فردی درون محفظه اتاق تمیز باشد، این چراغ‌ها با علامت حضور او را نشان می‌دهند. در برخی موارد، هنگامی که درب اول محفظه ایرشاور بسته می‌شود، طی مدت‌زمان بسیار کوتاهی امکان باز شدن درب دوم وجود ندارد. این وقفه زمانی موجب تعویض هوای محفظه‌ دوش هوا می‌شود.

دوش هوا تاق تمیز

قبل از ورود به اغلب اتاق‌های تمیز، رختکن قرار می‌گیرد. در ساخت این بخش نیز باید از محفظه دوش هوا استفاده نمود. این عمل موجب می‌شود که هنگام تعویض لباس جدایی فیزیکی بین فضای بیرونی و محفظه درونی اتاق تمیز برقرار شود؛ بنابراین، احتمال ورود آلاینده یا هر میکروارگانیسم به کلین روم به حداقل می‌رسد. پرسنل برای ورود به محفظه اتاق تمیز از لباس‌های خاص استفاده می‌کنند. با این حال، امکان انتقال آلودگی از طریق لباس به محفظه کلین روم وجود دارد. استفاده از ایرشاور از طریق ایجاد فشار متفاوت بین هوای بیرون و هوای درون محفظه اتاق تمیز، احتمال ورود انواع میکروب‌ها و آلودگی‌ها به کلین روم را به حداقل می رساند.

کاربرد دوش هوا کلین روم

ایرشاور از طریق تغییر فشار هوا بین محفظه درونی و بیرونی اتاق تمیز، سدی محکم در برابر نفوذ عوامل بیماری‌زا و انواع آلودگی‌ها به کلین روم ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم در مورد کاربرد دوش هوا اتاق تمیز صحبت کنیم باید بگوییم در تمام صنایعی که استفاده از اتاق تمیز ضروری است وجود محفظه ایرشاور نیز یکی از بخش‌های حتمی می باشد.اما برای اینکه بدانید این محفظه در کدام قسمت از کلین روم قرار دارد باید بگوییم قبل از ورود به اتاق تمیز باید محفظه ایرشاور قرار بگیرد؛ زیرا درب ورودی اولین نقطه ورود ذرات گردوغبار است. استفاده از ایرشاور در درهای ورودی کلین روم مانع از ورود هر نوع آلاینده و ذرات شیمایی به این محفظه خواهد شد.

مهم‌ترین کاربردهای دوش هوا عبارتند از:

  • استفاده از دوش هوا در مسیر ورود و خروج کارکنان برای جلوگیری از ورود ذرات گردوغبار و آلاینده‌ها به این محیط
  • به کار بردن سیستم ایرشاور در رختکن به‌منظور غبارروبی از لباس کارکنان
  • استفاده از دوش هوا به منظور ایجاد هوای بسیار تمیز برای استفاده فیلترهای هپا
  • جلوگیری از ورود هرگونه آلاینده و ذرات خارجی از طریق هوا به محفظه اتاق تمیز

اتاقک دوش هوا

انواع دوش هوا اتاق تمیز

در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان انواع سیستم‌های ایرشاور را به سه دسته مختلف تقسیم نمود. این دسته‌ها عبارتند از:

  • دوش هوا آبشاری Sink airlock: در این سیستم ایرشاور ، فشار بالا در یک طرف و فشار پایین در طرف دیگر محفظه قرار دارد.
  • دوش هوا چاهکی Cascade airlock: طراحی دوش هوا چاهکی به‌گونه‌ای است که فشار هوا بالا در دو طرف این محفظه قرار دارد.
  • دوش هوا حبابی Bubble airlock: در این مدل از سیستم‌های هوا نیز تنها از فشار پایین استفاده می‌شود، به عبارت دیگر، اگر دوش هوا اتاق تمیز از نوع حبابی باشد، فشار هوا در دو طرف این محفظه پایین خواهد بود.

این نکته را فراموش نکنید که در سیستم دوش هوا، درها همیشه به سمت محفظه دارای فشار بیشتر باز می‌شوند.

کاربرد دوش هوا اتاق تمیز

جنس و ابعاد سیستم دوش هوا در کلین روم

استفاده از سیستم دوش هوا به دلیل استفاده از تکنیک‌های محصورسازی هوا نقش مهمی در کنترل هوای ورودی به محفظه کلین روم ایفا می‌کند. سیستم ایرشاور زمانی استفاده می‌شود که فرد برای ورود به کلین روم باید از فشارهای مختلف عبور کند. عبور از فشارهای مختلف امکان نفوذ ذرات آلاینده را به حداقل می‌رساند. محفظه دوش هوا در حقیقت فضایی بسته و حداقل دارای دو درب است که به‌منظور کنترل هوا در محل ورودی کلین روم قرار می‌گیرد.

جنس بدنه محفظه دوش هوا تمام استیل بوده و محفظه داخل نیز از استیل ساخته شده است. برای ساخت بدنه خارجی آن از پودر الکترواستاتیک استفاده می‌شود. از نظر ابعاد باید بگوییم که ظرفیت محفظه ایرشاور متغیر بوده و گنجایش یک تا دو نفر به‌صورت هم‌زمان را دارد. با توجه به نوع محل می‌توانید دوش هوا دارای ظرفیت مناسب را انتخاب کنید.

مزایای دوش هوا اتاق تمیز

همان‌طور که میدانید، اتاق تمیز محفظه عاری از آلودگی است که در صنایع مختلف به کار می‌رود. صنایع شیمایی، تولید پردازنده‌ها و صنایع پزشکی و آزمایشگاهی مهم‌ترین موارد استفاده محفظه‌های کلین روم هستند. برای جلوگیر از ورود آلاینده‌های مختلف به این محفظه از تجهیزات مختلف استفاده می‌شود. مهم‌ترین بخش سیستم دوش هوا اتاق تمیز است. این محفظه قبل ورود کارکنان به کلین روم قرار می‌گیرد. فشار هوای این نقطه با فشار هوای درون کلین روم و فشار هوای محیط بیرون متفاوت است. تفاوت فشار هوا عامل اصلی در جلوگیری از ورود هر نوع ذرات گردوغبار و غیره به کلین روم است.

  • مزیت اصلی استفاده از سیستم دوش هوا، تغییر فشار هوا با استفاده از دستگاه فشار و جلوگیری از ورود هر نوع آلاینده به محیط داخل کلین روم است.
  • کاهش نوسانات دمایی هنگام باز شدن درهای دوش هوا ، مزیت دیگری است که به دلیل وجود سیستم فشار در این محفظه ایرشاور وجود دارد.

دوش هوا ضد میکروب

سخن پایانی

استفاده از اتاق تمیز در صنایع شیمیایی، دارویی، پزشکی و آزمایشگاهی یک ضرورت است. دلیل اصلی برای استفاده از این محفظه عدم وجود هر نوع آلاینده در این اتاقک است. به‌منظور جلوگیری از ورود ذرات به این فضا از سیستم‌های مختلفی درون و بیرون از کلین روم استفاده می‌شود. یکی از سیستم‌های که در محل ورود کارکنان به کلین روم قرار دارد، محفظه دوش هوا اتاق تمیز است. این محفظه دارای دو درب الکتریکی است که هرگز به‌صورت هم‌زمان باز نمی‌شوند.

برای تشخیص وجود افراد در این محفظه و باز و بسته بودن درهای آن، دو کلید به رنگ‌های سبز و قرمز وجود دارد. فشار هوای موجود در محفظه دوش هوا با فشار هوای درون کلین روم و فشار هوای محیط متفاوت است. تفاوت فشار عامل اصلی جلوگیری از ورود ذرات گردوغبار و آلاینده‌ها به این محفظه می باشد. ظرفیت این اتاقک محدود و بین یک تا دو نفر است. جنس درب‌ها و محفظه درونی از استیل بوده و از پودر الکتروستاتیک برای پوشش محفظه بیرونی استفاده شده است. استفاده از محفظه برای کاهش نوسانات دما و جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به کلین روم ضروری می باشد.

شرکت اندیشگران صنعت فارمد ایرانیان تولید کننده اتاق تمیز و انواع تجهیزات اتاق تمیز می باشد و دوش هوا کلین روم را با قیمت مناسب و کیفیت بالا عرضه می نماید.